Betrokkenheid medewerkers daalt door HNW

Auteur:Jolein de Rooij | 17-07-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
361250

Wanneer een organisatie het-nieuwe-werken doorvoert, daalt de betrokkenheid van medewerkers. Hun tevredenheid blijft gelijk. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek dat Effectory voor IntermediairPW uitvoerde binnen 245 Nederlandse organisaties met in totaal 70841 medewerkers.

0 Flares 0 Flares ×

De cijfers hebben betrekking op de eerste helft van 2012. Effectory vergeleek de tevredenheid van werknemers bij organisaties die nog volledig traditioneel werken (13 organisaties, totaal 22.099 medewerkers) met organisaties die het-nieuwe-werken aan het doorvoeren zijn (16 organisaties, 13179 medewerkers) en organisaties die dat proces hebben afgerond (65 organisaties, 35563 medewerkers).

Tevredenheid stijgt niet door het-nieuwe-werken

Tevredenheid over…

 

 

 

 

 

 

Doorgevoerd

In transitie

Traditioneel

Werkzaamheden

 

7,2

7,3

7,3

Collega's

 

7,8

7,7

7,6

Leidinggevende

 

7,2

7,2

7,0

Ontwikkelingsmogelijkheden

 

6,3

6,5

6,3

Organisatie

 

6,7

7,0

6,9

Arbeidsomstandigheden

 

6,4

6,6

6,5

‘Het lijkt er dus op dat de tevredenheid tijdens het transitieproces tijdelijk stijgt', zegt directeur Guido Heezen. ‘Medewerkers lijken het mooi te vinden dat het nieuwe werken wordt doorgevoerd. Alleen zakt de tevredenheid weer wat wanneer het nieuwe werken eenmaal volledig is doorgevoerd. Een hogere tevredenheid over collega's en leidinggevende is blijvend. We denken dat komt dit door het proces van loslaten en vertrouwen geven. Dat voelt goed. De tevredenheid over de ontwikkelingsmogelijkheden komt weer terug op het oorspronkelijke niveau en de tevredenheid over de organisatie en de arbeidsomstandigheden daalt iets. Dat laatste komt vermoedelijk omdat het een hele klus is om de communicatie goed te regelen en omdat het flexibel en buiten de deur werken in de praktijk niet altijd zo ideaal blijkt te zijn als het in eerste instantie lijkt.' Volgens Heezen is er echter ‘geen weg terug' voor de organisaties. ‘Het niet met de tijd en stand van de techniek meegaan zou anders leiden tot onvrede en verlies van aantrekkingskracht op nieuwe werknemers.'

Betrokkenheid daalt door het-nieuwe-werken

Thema's

 

 

 

 

 

 

Doorgevoerd

In transitie

Traditioneel

 

 

 

 

 

Tevredenheid

 

7,2

7,4

7,3

Betrokkenheid

 

7,3

7,5

7,8

Bevlogenheid

 

7,7

7,7

7,7

Effectiviteit

 

7,1

7,1

7,1

Efficiëntie

 

6,1

6,3

6,3

Klantgerichtheid

 

7,2

7,2

7,4

Motivatie

 

7,0

7,1

7,1

Rolduidelijkheid

 

6,2

6,5

6,6

Feedback

 

6,8

6,8

6,7

Leiderschap

 

7,0

7,1

6,9

Werksfeer

 

7,6

7,5

7,4

Mentale vitaliteit

 

7,3

7,4

7,4

Fysieke vitaliteit

 

7,3

7,3

7,3

 

Heezen: ‘De bevlogenheid van de medewerker (bevlogenheid in het werk) en de fysieke vitaliteit blijft constant. De betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie daalt behoorlijk. We denken dat dit komt doordat een grotere afstand met de fysieke organisatie ontstaat en het lastiger is om de communicatie goed te regelen. Betrokkenheid is overigens wel een thema waar een organisatie goed aan kan werken.' Daarnaast blijft de effectiviteit constant en daalt de efficiëntie daalt iets. Heezen: ‘Dit kan te maken hebben met het gewenningsproces, hoewel het opmerkelijk is dat de efficiëntie van organisaties in transitie nog op het oorspronkelijke niveau blijft. Klantgerichtheid neemt al tijdens de transitie iets af. Dit kan komen doordat het contact met klanter indirecter wordt en het proces van het-nieuwe-werken primair intern gericht is. De rolduidelijkheid neemt af. Traditionele rollen lijken ook iets te vervagen in het proces van het nieuwe werken. Dat proces heeft echter een positieve invloed op de feedback, net als op leiderschap en werksfeer. Dat kan volgens Heezen komen omdat ‘er een cultuur van meer vertrouwen ontstaat en er meer op output dan aanwezigheid wordt gestuurd.'

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: