Communicatie is vaak vooral crisismanagement

70 procent van de communicatiedirecteuren zegt dat zijn onderneming de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met een aanval op de reputatie. Sociale media blijken vaker de oplossing dan de veroorzaker van reputatieschade te zijn.

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van wervings- en selectiebureau Spencer Stuart en Weber Shandwick. Bijna twee derde (65 procent) van de communicatiedirecteuren of chief communications officers (CCO's) wereldwijd, ziet ervaring met crisismanagement als de sleutel tot succes. In 2007was dat slechts 33 procent.

Een crisis brengt grote kosten met zich mee voor de organisatie die erdoor getroffen wordt. De meeste CEO's (74 procent) spenderen tijd aan het bestrijden van een crisis. Het duurt gemiddeld vijftien maanden om een crisis te boven te komen en een dergelijke crisissituatie zorgt voor heel wat extra zorgen en werk: er is bijvoorbeeld meer media-aandacht (60 procent), meer controle door overheidsorganen (51 procent) en een terugval in het moreel van de werknemers (42 procent).

Sociale media
Steeds meer werkgevers houden rekening met de schade die via sociale media kan worden aangericht aan de reputatie van het bedrijf. Uit het onderzoek van Spencer Stuart en Weber Shandwick blijkt echter dat sociale media veel vaker de oplossing dan de veroorzaker van problemen zijn.

Bijna de helft van de chief communications officers  (46 procent) die in de afgelopen twee jaar een crisis heeft meegemaakt, zei dat sociale media geen rol hebben gespeeld in de crisis. Slechts 7 procent zei dat de crisis ontstond via sociale media-platformen. Een opmerkelijke vaststelling: zelfs wanneer sociale media een rol spelen in het ontstaan van de crisis, bleken ze vaker een instrument om de crisis op te lossen dan een middel om de crisis te doen escaleren, aldus de CCO's (respectievelijk 34 procent versus 22 procent).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*