‘Haal recruitment weg bij HR’

In een schaarse arbeidsmarkt moet elke werkgever zich weten te verkopen aan potentiële medewerkers. Guido Derkx, directeur van Dutchwebshark, expert in online-community's, pleit er daarom voor om recruitment voortaan los te koppelen van HR. 'Als je ervaart dat mensen schaars zijn, kunnen we niet meer achteroverleunen.'

Niets ten nadele van HRM'ers, maar Derkx stelt dat het tijd wordt dat het woord markt in arbeidsmarkt een commerciële lading krijgt. ‘Ik denk dat we een splitsing moeten maken tussen doelgroepen. Aan de ene kant heb je de groepen die niet schaars zijn. Op het moment dat we een vacature plaatsen en de poort openzetten, stromen de reacties binnen. Ik kan me best voorstellen dat een HR-afdeling daar prima geschikt voor is. Daar moet je een procesmatig iemand voor hebben die snapt hoe je van die duizend reacties naar de twintig kandidaten gaat die je uiteindelijk nodig hebt. Iemand die weet hoe je stapje voor stapje dat proces doorloopt. Maar op het moment dat we gaan ervaren dat mensen steeds schaarser worden, dan merk je dat de controle verschuift. Als de sollicitaties binnenstromen, heb je er zelf de controle over: die nodigen we wel uit, die niet. Maar die vlieger gaat niet op bij schaarse mensen. Om die mensen te bereiken, heb je andere competenties nodig. Competenties die vrij proactief en commercieel zijn. Als je je dat realiseert, dat je mensen nodig hebt die weten te overtuigen, die jouw organisatie in de markt weten te verkopen, dan kunnen we niet meer achteroverleunen.'

Actie ondernemen
HR leunt te veel? ‘Je kunt niet meer alleen maar communiceren op de arbeidsmarkt, je moet ook actie ondernemen op die communicatie. Het is niet zo dat als ik iets neerzet, mensen daar automatisch op reageren. Als we inzien dat we de organisatie moeten verkopen, waarom zien we dan niet in dat we daarvoor een omgeving moeten creëren die dat stimuleert? Als je mensen moet bellen, dan moet er energie hangen en het moet leven. Als het na drie belletjes even niet gaat, dan moeten er mensen naast je zitten die zeggen: "Joh, je gaat het echt wel redden." Zoals op een salesafdeling. Je moet niet in een rustige kantoortuin zitten waar procesmatig werk wordt verricht. Als we ons dat ook op strategisch niveau gaan realiseren, dan is het een kleine stap om te zeggen: "Inderdaad, dat deel van recruitment moet naar marketing en sales."'

Kapitaal
Derkx zoekt de oplossing in het aangaan van relaties. Net zoals verkopers relaties onderhouden met potentiële klanten. ‘Wat als we nou eens met zijn allen gezamenlijk één doel zouden nastreven? In plaats van dat we ad hoc de arbeidsmarkt benaderen, werven we voortaan op een relatiegerichte manier? Als we weten dat de beste mensen al een baan hebben en dat ze hooguit latent op zoek zijn, dan weten we ook dat ze niet direct op onze uitingen zullen reageren. Ze nemen wel kennis van onze employerbrand, maar drukken niet op die solliciteer-direct-knop. Maar er komt een moment dat ze een overstap willen maken. Negen van de tien mensen zitten niet meer hun leven lang bij één werkgever. Als we dat weten, is het een heel normale gedachte dat een organisatie de deur een heel klein beetje openzet. Laat ze maar kennis komen maken. Want dan is het wel van belang dat we nu al weten of we bij elkaar passen. Passen we niet bij elkaar, dan hoeven we ook geen tijd en moeite te steken in een relatie. Dan laten we elkaar gaan. Ik geloof dat bedrijven daar serieus mee aan de slag moeten.'

Er zijn volgens Derkx genoeg mensen die permanent nodig zijn en die nu al schaars zijn. ‘Ik noem maar SAP-specialisten. Waarom zijn we dan niet altijd bezig met het binden van deze mensen? Als ik weet dat ik ze over een jaar toch nodig heb, laten we die relatie dan nu gaan opbouwen. Aan de klantenkant kunnen we dat heel erg goed, daar doen we van alles voor en daar hebben we allerlei systemen voor, we hebben een klantenservice en organiseren evenementen. Maar aan de recruitmentkant vergeten we dat. We houden alles gesloten, zenden alleen maar en je komt alleen met ons in contact als je reageert op een vacature. Bedrijven staan heel raar te kijken als je opbelt en zegt: "Ik wil niet voor je werken, maar ik wil gewoon eens kijken hoe het bij jullie is." En dat is eigenlijk heel erg raar, want we zeggen toch dat mensen ons belangrijkste kapitaal zijn.'

Het volledige artikel is te lezen in IntermediairPW.

Reacties

  1. guest zegt

    Ik denk zeker dat het moment van selectie naar voren gehaald moet worden, dus door al veel eerder dan ‘nodig’ een relatie aan te gaan, dit geldt mijns inziens voor zowel de binnenkant van het bedrijf (medewerkers) als voor klanten, de buitenkant! Hier ik geldt inderdaad dat je de markt in moet én niet moet afwachten. Wie die rol op zich pakt is inderdaad van groot belang. Ik denk overigens eerder dat het logischer is om de business zelf die markt in te laten gaan, de werving laten doen, relaties bouwen met latent geinteresseerden. De inhoudelijke professionals weten 1000x beter wat voor iemand nodig is dan HR.

    En dat zeg ik juist vanuit mijn ruime ervaring als interim HR adviseur (12 jaar bij oa PwC, EY, LG). HR kan daarentegen bij de selectie wel weer bijzonder waardevol zijn, meer de persoonskant belichten naast alle kennis & kunde.

    Ik zou het mooi vinden als bedrijven meer hun gezicht laten zien voor het ‘nodig’ is, daarmee trekken ze meer de mensen aan die echt bij ze passen, juist omdat de nood niet accuut is! Die haast maakt dat beude partijen minder goed kijken…Dit laatste geldt overigens net zo bij klanten als bij medewerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*