Helft Nederlandse bedrijven zit op Facebook

Auteur:redactie | 21-06-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
315210

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven heeft een Facebook-profiel. Maar in weinig gevallen wordt het gebruik van sociale media ook echt geïntegreerd in de bedrijfsstrategie.

0 Flares 0 Flares ×

53 procent van het Nederlandse bedrijfsleven is aanwezig op Facebook. Daarnaast zit 45 procent op twitter, 42 procent op LinkedIn en 22 procent heeft een YouTube account. De cijfers van onze buurlanden lopen gelijk op. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting Hiervoor werden in totaal 1.222 topmanagers geïnterviewd van bedrijven met 20 fte's of meer in de VS, Groot- Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Aanwezigheid op sociale media wordt gezien als belangrijk, maar weinig Nederlandse bedrijven voeren het gebruik ervan door in de bedrijfsstrategie: slechts 15 procent doet dat. 17 procent van de ondervraagden zegt bezig te zijn met integratie in het beleid, en bijna de helft (46 procent) zit nog in de experimentele fase of zet de eerste stappen in de sociale-mediawereld. 23 procent doet er overigens helemaal niets mee.

Uit eerder onderzoek bleek al dat de helft van Nederlandse bedrijven de eigen regels rondom sociale media wisselvallig en onduidelijk vindt. ‘Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina's waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling', zegt Steven Van Belleghem, partner bij InSites Consulting. Ook al blijft  de integratie op strategisch niveau nog een beetje hangen, Nederland loopt hiermee wel voor op buurlanden.

Lees hier hoe u het gebruik integreert in het beleid met een sociale media code.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: |