HR leert van andermans outsourcingsfouten

Auteur:Nicole Weidema | 17-04-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
324337

In den beginne waren er bedrijven die alles zelf deden. Toen bedachten slimmeriken dat je bepaalde dingen ook aan anderen kunt overlaten. Aan hoogopgeleide maar laagbetaalde mensen in den vreemde, of experts in eigen land. Nu lijkt er een nieuwe trend te zijn: insourcing. Maar doet HR daar ook aan mee?

0 Flares 0 Flares ×

Als het gaat om productiewerk is het effect direct duidelijk. Meer werk in eigen land. In de VS heeft president Barack Obama insourcing tot speerpunt uitgeroepen. Het Witte Huis organiseerde in januari zelfs het Insourcing American Jobs Forum. ‘Ik wil niet dat Amerika een land is dat vooral bekend staat om zijn financiële speculaties en het maken van schulden door het kopen van spul dat ergens anders is gemaakt. Ik wil dat we bekend worden voor het maken en verkopen van goederen met daarop drie trotse woorden: Made in America. En ik weet dat we dat waar kunnen maken’, aldus de president tijdens de bijeenkomst.

Hoewel hij in deze toespraak de nadruk legde op de industrie, in Investing in America: Building an Economy That Lasts, een rapport dat het Witte Huis tegelijkertijd uitbracht, wordt wel degelijk gesproken over hoogwaardige services. En als het gaat om zakelijke processen is insourcing zeker niet alleen een Amerikaans modewoord. Ook in de Nederlandse ICT-sector wordt de laatste jaren veel gesproken over insourcing. Of HR ook hierin in de voetsporen van de ICT-sector zal treden, wordt door experts echter betwijfeld. Zelfs al worden de verwachtingen bij uitbesteding nog lang niet altijd waargemaakt.

Dalende tevredenheid
Ernst & Young presenteerde in 2011 de ICT Barometer over Business Process Outsourcing. Hieruit blijkt dat outsourcing in veel gevallen geen onverdeeld succes is. In alle gevallen geldt dat activiteiten die in eigen beheer worden uitgevoerd een hoger cijfer krijgen. Van de bestuurders die door Ernst & Young werden ondervraagd voor de barometer zegt 25 procent dat de uitbestede HRM/Recruitment-activiteiten weer in eigen beheer zullen worden genomen wanneer het lopende contract met de outsourcingpartner afloopt. Alleen op het gebied van inkoop en (interim-)management zijn meer bedrijven nog vaker van plan om de activiteiten terug te halen in de eigen organisatie. Als reden wordt gegeven dat de geleverde kwaliteit onvoldoende is en dat recruitment als te concurrentiegevoelig wordt beschouwd.

Nederlandse bedrijven die zijn gespecialiseerd in het outsourcen van HR-activiteiten zijn echter niet bevreesd dat de insourcingstrend zal overslaan van ICT naar HR. Inge Ligthart, directeur Business Process Outsourcing Services bij Raet, ziet het aantal bedrijven dat HR-taken buiten de deur plaatst alleen maar toenemen. Omdat HR in het kielzog van ICT het outsourcen heeft omhelsd, heeft de branche kunnen leren van de fouten die door de voorlopers zijn gemaakt, stelt Ligthart. ‘Je hoort daardoor veel vaker dat bij ICT de outsourcingscontracten niet worden verlengd, in tegenstelling tot HR.’
Bij outsourcing is draagvlak nodig in de hele organisatie. Ligthart: ‘Een bedrijf moet de discipline hebben om te zeggen: “Jullie nemen deze taken over en wij bouwen deze functie binnen de organisatie af.” Anders zul je nooit je doelen bereiken. Outsourcing is nooit een doel op zich, maar een middel om organisatiedoelstellingen te bereiken. Het is een ingewikkeld proces. Je moet zorgen dat je een goed administratief dossier hebt en afspraken maakt over continue procesoptimalisatie en innovatie. Niet alleen binnen de uitbestede processen, maar over de hele HR-kolom.’

Rompslomp
Dat het niet eenvoudig is om geoutsourcete activiteiten in eigen huis te halen, weet Sherita Narain, directeur en medeoprichter van Thermen Holiday. Zij nam een bedrijf over dat het volledige personeelsbeleid had geoutsourcet. Ten tijde van de overname liep het contract met de outsourcingspartner nog door. En omdat ze voor de rest van het bedrijf zelf een volledig opgetuigde P&O-afdeling in dienst had, was het voor haar mogelijk om de interne en de uitbestede activiteiten te vergelijken. ‘Ik was echt wel gecharmeerd van alle rompslomp die je uit handen wordt genomen als je het werk uitbesteedt. En het personeelsbeleid in de overgenomen vestiging ging naar volle tevredenheid. Het bureau dat het uitvoerde was zeer deskundig, dacht ook mee over beleid en eventuele risico’s. Maar onze eigen P&O-afdeling is wel zo groot dat ze het extra personeel na de overname konden handelen.’

Buiten de kaders
Manfred Vogels, manager Business Proces Outsourcing bij Accenture, sluit niet uit dat er in de toekomst vaker HR-taken zullen worden geinsourcet. Recent zag hij een geval van een bedrijf dat eerder geoutsourcete HR-activiteiten weer in eigen beheer nam. Dit was echter niet uit ontevredenheid over de geleverde kwaliteit of service. Het bedrijf was zo veel kleiner geworden dat het niet langer nodig en rendabel was om de hele HR te outsourcen.

Bedrijven durven volgens Vogels juist steeds vaker buiten de voor de hand liggende kaders te denken. ‘Bij het outsourcen van HR heb je drie componenten. Ten eerste heb je de payroll. De tweede component is het outsourcen van de hele backoffice. Maar daar bovenop zie je dat er nu veel meer beleidsmatige zaken ook worden geoutsourcet. Het gaat om vraagstukken als: “Hoe gaan we strategisch om met ons workforce capital, hoe brengen we dat in lijn met de totale bedrijfsdoelen? Wat gaan we doen met verloop, verzuim en talentpools?” De hele rol van HR als businesspartner kun je outsourcen. Dat zie ik de komende vijf jaar een enorme vlucht nemen.’

Lees het volledige artikel in IntermediairPW

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: |