‘HRM’ers zijn vaak nog bang voor social media’

Een vacature plaatsen en bidden dat het wel goed komt. Het voldoet allang niet meer. In het nieuwe werven draait alles om het stimuleren van engagement en interactie, zo concluderen sprekers op het seminar Succesvol Werven. De aanwezig HRM'ers zijn het er mee eens, maar zie er maar eens tijd voor te vinden.

‘Wie van jullie gebruikt Facebook voor de werving?', vraagt dagvoorzitter Ben Tiggelaar aan een volle zaal HRM'ers en recruiters in het Rotterdamse Hulstkamp Gebouw aan de Maas. Slechts een paar handen gaan de lucht in. De Engelse recruitmentspecialist Andy Headworth van Sironaconsulting constateert dat HR professionals uit onwetendheid vaak nog bang zijn voor social media. Doodzonde vindt hij. Een medium als Facebook heeft inmiddels 700 miljoen gebruikers wereldwijd en dat zijn allang niet meer alleen de jongeren.

Fun
Organisaties moeten dus snel een online strategie ontwikkelen. Want volgens Headworth hecht 59 procent van de sollicitanten meer waarde aan wat anderen over een organisatie zeggen dan wat de organisatie zelf beweert en 70 procent zal sneller solliciteren als ze een positief bericht op Facebook lezen. Een Facebook profiel van een bedrijf moet interessant, authentiek, actueel maar vooral ook ‘fun' zijn. Hij adviseert met klem het beheer van social media niet uit te besteden; reclamebureaus ‘don't give a shit'. Alleen de organisatie zelf kan engagement uitlokken met interessante berichten en eerlijke input van eigen medewerkers.

Hardrock café
Als voorbeeld noemt hij een geslaagde wervingsactie van Hard Rock Café dat een nieuwe vestiging opende in Florence en binnen een mum van tijd meer dan honderd medewerkers moest zien te vinden. Via Facebook waren geïnteresseerde sollicitanten zo gevonden. Binnen twee weken stroomden 4.000 sollicitaties binnen en 600 geselecteerden konden via de website zelf hun sollicitatie afspraak regelen. Dat scheelde een enorm logistieke rompslomp en hoge wervingskosten. De afgewezen sollicitanten werden uitgenodigd voor het openingsfeest en bleven hierdoor engaged.

Touwtrekken
Engagement staat ook centraal in het verhaal van Nicole Bueters, director Talent Acquisition van Philips. Zij houdt een vurig pleidooi voor referral recruitment. Deze manier van werven kost minder tijd en geld en levert betere werknemers op, is haar ervaring. Philips heeft vorig jaar een nieuw programma hiervoor ontwikkeld. Inmiddels komt al 9 procent van de nieuwe werknemers via dit programma binnen en volgend jaar moet dit 20 procent zijn. Voor een geslaagde uitvoering moeten alle spelregels en afspraken voor de medewerkers goed worden afgetikt. Anders kan het uitlopen op touwtrekken tussen collega's wie als eerste een kandidaat heeft aangedragen, waarschuwt ze.

Diplomatie
Ook heeft ze gemerkt dat een referral kandidaat met extra diplomatie moet worden afgewezen. Want een afwijzing zorgt voor extra teleurstelling bij de kandidaat én de werknemer die zich heeft ingespannen voor zijn vriend, kennis of broer. Volgens Bueter kwamen er sinds de introductie van het programma direct al veel meer sollicitanten. ‘Wees klaar voor het volume, in het begin konden we het bijna niet bijbenen.'   

Competitie
Spreker Guido Nieuwkamp van het bedrijf SocialReferal verkoopt online platforms voor deze manier van werven. Hierop kunnen medewerkers een profiel aanmaken en hun sociale netwerken eenvoudig delen met de recruiters. Via status updates zijn medewerkers volledig op de hoogte van het sollicitatieproces van hun kandidaat. Ook kunnen ze zien hoe goed ze ‘scoren' ten opzichte van andere collega's. Een competitie stimuleert volgens hem medewerkers om nóg meer vrienden aan te dragen.

Inbox
Geert Jan Waasdorp van Intelligence Group wilde wel eens weten hoe het surfgedrag van baanzoekenden er werkelijk uit ziet in de praktijk. Een maand lang onderzocht zijn bedrijf met een tracker de bezochte websites van twintig uiteenlopende werkzoekenden. Opvallend genoeg bleken social media vrijwel geen rol te spelen en ook google eindigde minder hoog dan hij vooraf dacht. Veel mensen beginnen hun dagelijkse zoektocht vanaf hun inbox. Via vacature e-mail alerts komen ze op de websitse van werkgevers of vacaturebanken.

Middel
Ook Quintin Schevernels, chief operation officer van VNU Media, is van mening dat actieve sollicitanten volgens hem nog altijd het beste via jobboards bereikt worden. Ze vormen voor deze groep de krachtigste wervingskanalen omdat ze selectief zijn. Per dag vinden vinden zo'n 250 mensen een nieuwe baan via een online vacaturebank. Maar net als Headworth benadrukt hij dat ‘post and pray' niet genoeg is. Organisaties moeten zich wel goed profileren op zo'n jobboard als NationaleVacaturebank.nl dat VNU Media beheert. Gebruik duidelijke en aansprekende termen, geef een indicatie van het salaris, zorg voor een goede lay-out en maak geen spelfouten, adviseert Schevernels. 

Myspace
Het zijn open deuren, geeft hij toe, maar toch gaan veel organisaties hiermee de fout in. Schevernels benadrukt dat social media vooral een middel zijn en geen doel op zichzelf.  ‘Als je niet weet welke kanalen de doelgroep gebruikt, kun je je succes niet managen.' Facebook en LinkedIn zijn nu hippe media, maar dat waren Myspace en Second Life een paar jaar geleden ook en worden nu nauwelijks meer gebruikt voor werving, stelt hij.

Layar
Gordon Lokenberg van Layar gebruikt minder relativerende woorden. Hij claimt de next big thing in recruitment: augmented reality. Dankzij de techniek van Layar kun je op straat rondlopen en met je mobieltje zien welk bedrijf er in een gebouw zit en welke vacatures er zijn. De techniek is nog maar mondjesmaat doorgedrongen onder de aanwezige HRM'ers. Welgeteld drie deelnemers zeggen Layar te gebruiken.

Geluk
Ben Tiggelaar verbaast zich over de paradox van het seminar, een initiatief van VNU Media, Intelligence Group, Werf& en Maximum. Veel deelnemers vinden de nieuwe wervingsmethoden razend interessant, maar slechts een enkeling doet er wat mee. ‘Wordt er overdreven, of zijn we sloom?', vraagt hij zich af. Tijdgebrek speelt HR parten om echt werk te maken van nieuwe wervingsmethoden, draagt het publiek als verklaring aan. Tiggelaar noemt het ook opvallend dat hij één belangrijke succesfactor nog niet gehoord heeft de hele dag: ‘Werf je niet pas echt succesvol als mensen gelukkig zijn in hun werk?'

Lees hier de presentaties van de deelnemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*