Jongeren googelen liever op baan

Hoogopgeleide jongeren die online naar werk zoeken, starten hun zoektocht steeds vaker op Google. De zoekmachine passeert hiermee vacaturesites. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 1.255 hbo- en wo-studenten in hun laatste studiejaar.

Vorig jaar googelde nog 29 procent op een baan, nu is dat 39 procent van de jongeren. Het gebruik van jobboards en vacaturebanken nam af van 31 naar 23,8 procent. Een kleine 23 procent gaat meteen naar de website van de potentiële werkgever. Sociale media blijken minder populair onder banenzoekers: 8,8 procent raadpleegt bijvoorbeeld eerst Facebook, Twitter of LinkedIn. Websites van uitzendbureaus zijn voor 5,5 procent het startpunt van de zoektocht.

Slimmere zoekopdrachten
Volgens Rogier Thewessen, oprichter en directeur marketing van StudentenWerk en opdrachtgever van het onderzoek, zoeken jongeren steeds beter via Google dan een paar jaar geleden. ‘Generatie Y weet inmiddels wel hoe je met één slimme zoekopdracht zo veel mogelijk relevante hits op kunt roepen, zonder hiervoor aparte vacaturesites te hoeven bezoeken. Een algemene term als vakantiewerk werd vijf jaar geleden nog veel gebruikt, nu zien we meer zoekopdrachten als administratief vakantiewerk Eindhoven. Wil je hoogopgeleide jongeren binnenhalen, dan moet je als werkgever dus veel beter nadenken over je online recruitmentstrategie. SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, is geen keuze meer, maar een absolute must’, aldus Thewessen.

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*