Kennis delen lastig in bedrijven

Auteur:redactie | 24-01-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
290584

Een derde van de informatie in de hoofden van werknemers is slechts beschikbaar voor de hele organisatie. Het lukt bedrijven onvoldoende deze kennis de organisatie in te krijgen.

0 Flares 0 Flares ×

73 procent van de mensen deelt hun kennis proactief of op regelmatige basis. 36 procent vertrouwt de reacties van anderen niet – plagiaat, sancties of dat hun kennis tegen hun gebruikt wordt. En slechts 30 procent zegt dat kennis buiten de kleine persoonlijke netwerken vrij beweegt. Dit blijkt uit onderzoek van Krauthammer. Uit eerder onderzoek bleek reeds dat HR een cruciale rol kan spelen als het gaat om het delen van kennis.

Bijna driekwart van de werknemers zou graag een duwtje in de rug krijgen: ze willen graag doelen voor het delen van kennis. Ook erkenning van de manager is cruciaal, al is nog niet eens de helft tevreden over de houding van zijn leidinggevende ten opzichte van de kennis.

Verder blijkt:

  • 64 procent denkt dat hun manager gelooft in kennis delen, maar 34 procent van hen krijgt ook daadwerkelijk de middelen hiervoor.
  • 34 procent van de belangrijkste directe collega's wordt gezien als empathisch en te vertrouwen. Zo'n 56 procent doet aan het spontaan delen van ideeën. Maar 14 procent van de ondervraagden zegt dat de beste ideeën ook daadwerkelijk worden opgepakt door het management.
  • 20 procent denkt dat de mensen in hun organisatie snel nieuwe denkpatronen kunnen ontwikkelen. 24 procent gelooft dat hun organisatie snel en soepel anticipeert en zich aanpast aan veranderingen.

Krauthammer onderschrijft in het onderzoek nog eens het belang van informele kennis. Lange tijd hebben organisaties alleen het belang van formeel leren ingezien. Echter informeel leren – de vrije uitwisseling van kennis tussen werknemers – is minstens zo belangrijk, zo meldt Krauthammer na onderzoek.

Gericht op individuele kennis bij medewerkers en hun directe omgeving, verkent het informeel leren binnen organisaties de attitude, ervaring en behoeften van een organisatie. Het onthult blokkades en mogelijkheden voor managers en organisaties, waardoor zij kunnen profiteren van een rijke kennisoverdracht.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: