Klokkenluider verliest baan, wint 31 miljoen

Een medewerker van de Amerikaanse Citibank heeft 31 miljoen dollar gekregen omdat ze een boekje opendeed over de misstanden bij de bank.

Sherry Hunter werkte op een afdeling van de bank die hypotheekaanvragen moest beoordelen. Toen haar afdeling te veel aanvragen als ondeugdelijk afkeurde – bijvoorbeeld omdat er gelogen werd over de waarde van het huis of het inkomen van de aanvrager – werd ze gesommeerd om de regels te breken en meer hypotheken toe te kennen, schrijft Bloomberg. Ze kreeg te verstaan dat ze haar baan zou verliezen wanneer ze niet meewerkte. Dit was in 2011, drie jaar nadat de economische crisis was losgebarsten door de slechte hypotheken die werden verstrekt door Amerikaanse banken.

Al in 2007 was Hunter van een leidinggevende positie teruggeplaatst omdat ze had gemeld dat er te veel ondeugdelijke aanvragen binnenkwamen en dat er te weinig controle plaatsvond. Een leidinggevende die haar melding destijds serieus nam, werd op een zijspoor geplaatst.

Hunter weigerde zich te laten intimideren en deed in 2011 een beroep op klokkenluiderswetgeving. Ze deed aangifte tegen haar werkgever omdat deze federale regels voor het verstrekken van hypotheken overtrad. Haar aanklacht werd gesteund door het ministerie van Justitie. De bank betaalde zonder weerwoord een schikking van 158,3 miljoen dollar. Omdat de zaak nooit aan het rollen zou zijn gekomen zonder Hunter, kreeg zij hiervan 31 miljoen dollar.

Hunter hoopt dat haar overwinning betekent dat meer klokkenluiders een boekje open durven te doen over hun werkgever.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*