Manager stuurt werknemer naar verkeerde training

Auteur:Het Consulaat | 19-07-2011 | Share/Bookmark Mail dit artikel
205157

Wanneer een werknemer niet naar behoren functioneert en de manager zelf het probleem niet kan oplossen, wordt vaak een externe coach ingehuurd of wordt de werknemer naar een training gestuurd. Maar slechts één op vijf managers weet het juiste probleem te signaleren. Hierdoor heeft een groot deel van de trainingen niet het gewenste resultaat.

0 Flares 0 Flares ×

Dit signaleert Marilieke Engbers, partner en adviseur bij organisatieadviesbureau Het Consulaat. Managers zien volgens Engbers vaak het echte probleem bij hun werknemers over het hoofd door hun eigen ‘blinde vlek'. Dit is het deel van de informatie dat meestal onder tafel blijft, namelijk het effect van het gedrag van de manager op de werknemer.

Als voorbeeld noemt zij een manager die een medewerker naar een cursus conflictmanagement stuurt omdat de werknemer volgens hem weerstand vertoont. De werknemer zegt vervolgens op de cursus dat hij gestuurd is, maar dat eigenlijk de manager hier had moeten zitten omdat hij niet luistert naar de weerstand in de groep.

Weggegooid geld
De training of het coachingstraject is contraproductief wanneer deze niet het werkelijke probleem aanpakt, zegt Engbers. Door de werknemer maar naar een willekeurige training of coach te sturen, wordt de manager al snel als incompetent gezien. Niet alleen kan hij zelf het probleem niet oplossen, maar hij heeft ook nog eens geen idee wat er op de werkvloer speelt.  Werknemers gaan vervolgens ongemotiveerd een training in. Dit kan vervolgens zelfs  effect hebben op de trainer, die het lastig vindt om met een ongemotiveerde deelnemer te werken. De training is dan al snel weggegooid geld.

Goed gesprek
Volgens Engbers voorkomt de manager dergelijke problemen door een goed gesprek te hebben met een werknemer voordat hij hem naar  een training stuurt. 'Erkent de medewerker dat hij als individu bepaald gedrag vertoont dat onwenselijk is? Zo ja, bevraag de medewerker hoe hij het liefst aan dit probleem werkt. Heeft hij zelf een suggestie? Geef aan waar je zelf aan denkt en onderzoek of hij dit idee oprecht omarmt.  Zo nee, is het interessant door te vragen hoe hij het ziet. Onderzoek ook expliciet of jij als manager misschien onbewust iets doet om dit gedrag in stand te houden. Met name door onderzoekende vragen te stellen, hoor je meer waardoor je een geïnformeerde beslissing kunt nemen of de training werkelijk de juiste oplossing is.'

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: | | | |