‘Marlies Dekkers krijgt heus wel eens tegengas’

Auteur:Sanne van Baar | 29-05-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
350124

De typische Marlies Dekkers-medewerker is jong en ambitieus. En die ambitie krijgt bij het lingeriemerk alle ruimte, volgens HR-manager Marleen Berkhof. 'Als iemand z'n kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt dat beloond. Daar houden we van.'

0 Flares 0 Flares ×

Hoe krijgen jullie die ambitie los bij medewerkers?
‘Wij kijken naar waar mensen goed in zijn, waar ze plezier in hebben en geven ruimte om daarin te groeien. Als iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt dat beloond. Daar houden wij van. Omdat we een platte organisatie zijn, is het niet altijd mogelijk om omhoog te groeien, maar je kunt absoluut in de breedte groeien. Daarin geven we de vrijheid om buiten het eigen functieprofiel te shoppen. Je ziet vaak in organisaties dat mensen die taken oppakken die buiten hun functieprofiel vallen, worden teruggeduwd: "dat hoort niet bij jouw pakket". Wij stimuleren dat juist: des te leuker als je het voor jezelf kan maken.'

Klinkt als job crafting: ‘baanboetseren'.
‘Daar geloof ik in: gebruikmaken van de kracht en de passie van mensen, daar groeien ze van. Dat probeer ik in mijn eigen team ook te doen: ik heb iemand die dol is op Excel-sheets, als ze daarmee bezig is zie je haar glunderen. Een andere medewerker is weer heel sterk in recruitment en inter-persoonlijk contact. Voor zover het essentiële functieonderdelen niet raakt, mogen ze dit soort taken van mij best uitwisselen.'

Hoe raken die taakuitwisselingen de beoordelingsgesprekken?
‘Functieomschrijvingen zijn bewegende documenten. Om een goed team te vormen moet je eens in de zoveel tijd gaan zitten met iemand: "Die taken liggen nu bij jou, maar vind je ze nog wel leuk, en zo nee, wie gaat die taken oppakken?" Dat leeft in de hele organisatie en daar is het management  nauw bij betrokken. Functieomschrijvingen moeten wel kloppen met de praktijk, door veranderingen in de markt en de organisatie kunnen daarin natuurlijk nieuwe behoeften komen. Dat vind ik belangrijk: het moeten geen speeltjes worden van HR, ze moeten werken in de praktijk.'

Jullie CEO drukt met haar waarden een grote stempel op het bedrijf: Marlies Dekkers ‘is' het merk. Wat betekent dat voor de bedrijfscultuur?
‘Wat ik al eerder zei, haar drive, passie, ondernemerschap, maar ook haar onconventionele denken  sijpelen door in de hele organisatie. Dat maakt dat we niet altijd voor de conventionele oplossing kiezen maar ook uit kaders durven te stappen. Het maakt dat mensen boven zichzelf uit kunnen stijgen, bijvoorbeeld die marktsegmentatie in no time. Dat kan ze heel goed in mensen lospeuteren, alleen al door er gewoon te zijn.'

Zien jullie haar als goeroe?
‘Ze krijgt heus wel eens tegengas van ons. Ik zeg wel eens: je bent een creatieve organisatie, maar je hebt je wel aan bepaalde regels te houden. Bijvoorbeeld wat betreft het inschalen van lonen en periodieken in een salarishuis. Dat was er in het verleden niet en dat maakte langetermijndenken en budgetteren lastig. Onze lonen zijn bovengemiddeld en in eerste instantie had mevrouw Dekkers iets van: waarom is dat nodig, de salarissen zijn toch goed? Mijn motto is: gelijke monniken, gelijke kappen. Met zo'n salarishuis weet het personeel waar het aan toe is, dat geeft rust, en voor HR maakt het strategisch budgetteren mogelijk. Naar tegenargumenten luistert ze altijd goed, ze gaat uit van de kennis van haar managementteam.'

Wat betekent haar stempel voor HR?
‘Dat we niet altijd via de conventionele weg kiezen. Bijvoorbeeld in "arboland". Als je ziet dat iemand het zwaar heeft, kun je zeggen: ik doe precies wat de Wet Poortwachter me voorschrijft. Je kunt ook zeggen: ik huur een personal trainer, psycholoog of voedingsdeskundige in op onze kosten. Dan maakt het niet uit of het werkgerelateerde  of privéproblemen zijn, we willen gewoon dat mensen lekker in hun vel zitten. De balans tussen mind en body vinden we heel belangrijk, daarin lopen wij altijd net even een stukje harder voor onze medewerkers.
Mensen kunnen ook zelf  met ideeën komen over hoe ze weer in balans kunnen komen, het is juist goed als ze daar zelf over nadenken. Uiteindelijk heb je ownership van je eigen leven. Dat komt voor uit ons motto: dare to be.'

 Lees het volledige interview in IntermediairPW

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: | |