Sociale media zijn ongeschikt voor teambuilding

Auteur:Nicole Weidema | 31-07-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
312106

Managers die het groepsgevoel van werknemers willen versterken, kunnen daarvoor Facebook beter links laten liggen. Gebruikers ervaren vooral negatieve gevoelens als het gaat om de emotionele steun die zij krijgen via sociale media.

0 Flares 0 Flares ×

Dat meldt de Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP). Onderzoeker Deborah Olson, management professor aan de University of La Verne, bekeek de rol van sociale netwerken op de werkvloer nadat zij hoorde van een bedrijf dat werknemers, bij wijze van teambuilding, opdracht gaf om collega's als vriend te accepteren op Facebook.

Zij onderzocht de drie vormen van sociale steun die mensen in sociale netwerken ervaren: emotioneel, informatief en functioneel. Gebruikers van Facebook bleken vooral negatieve gevoelens te hebben als het gaat om emotionele steun door vragen als: 'Waarom heb je me niet uitgenodigd?' en 'Waarom moet ik hier via Facebook achterkomen?'. Toch bleken ook degenen die negatieve gevoelens hadden zich wel gestimuleerd te voelen om meer gebruik te maken van Facebook, omdat ze deel willen uitmaken van de groep mensen die informatie delen.

Maar die negatieve emotionele steun, zou juist op de werkvloer schadelijk kunnen zijn, stelt Olson. Het kan het groepsgevoel juist negatief beïnvloeden en daardoor een minder goede werkomgeving creëren, waarschuwt ze. 'Het is moeilijk om de manier waarop werknemers met elkaar omgaan op sociale media te managen. Mensen houden hun privéleven graag privé. Managers die werknemers aanmoedigen om Facebook vrienden te worden, halen persoonlijke grenzen weg.'

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: |