Starter wil best een baan via social media

Auteur:redactie | 30-08-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
315216

Nog weinig bedrijven zetten in het recruitmentproces social media in. Dat zouden zij meer moeten doen. Ruim driekwart van de starters wil namelijk best via socialmediakanalen benaderd worden voor een baan.

0 Flares 0 Flares ×

76,3 procent van de Young professionals stelt het op prijs wanneer zij via socialmediakanalen worden benaderd voor een nieuwe baan. Facebook en LinkedIn zijn daarbij met respectievelijk 91,2 en 84,1 procent het meest populair. Dat blijkt uit een scriptieonderzoek uitgevoerd namens ASA, arbeidsbemiddelaar voor hoogopgeleide starters. Daarin werden 381 starters gevraagd met hun ervaringen in het vinden van een baan via social media.

Slechts 2,8 procent van hen geeft echter aan hun huidige baan ook werkelijk te hebben gevonden via social media. Het onderzoek concludeert dan ook dat de starter wel belangstelling heeft om op deze manier benaderd te worden, maar dat HR hier nog maar weinig op inspeelt.

‘Wij zien dat veel organisaties nog traditionele wegen bewandelen bij de werving, zoals het plaatsen van een advertentie op jobboards', zegt Monica van der Meeren, Commercieel Directeur bij ASA. ‘Dit terwijl social media zeer goede mogelijkheden bieden om een specifieke doelgroep succesvol te bereiken. Helemaal de jonge generatie is nauwelijks meer te bereiken via traditionele kanalen. Creatieve online wervingscampagnes werken vaak bij young professionals als een extra trigger om te solliciteren. Social media zorgt voor veel nieuwe mogelijkheden voor organisaties die op zoek zijn naar jong talent.'

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: |