Vaker eigen bijdrage voor auto van de zaak

Voor de miljoen zakelijke rijders in Nederland gaat er veel veranderen in 2012. Zo komt het steeds vaker voor dat werkgevers een eigen bijdrage voor privégebruik vragen.

Halverwege 2012 stopt het BPM-voordeel op zuinige auto's en worden de normen voor de lage bijtellingscategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privékilometers. Dat meldt de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ).

Er zijn in Nederland ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld volgens VAVDZ.

Flinke concessies
De vereniging concludeert namelijk dat de keuze uit auto's met een lage bijtelling met 30 procent afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50 procent per 1 januari 2013. Rijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In praktijk zullen velen weer 25 procent bijtelling gaan betalen.

Na het beoordelen van meer dan 100 autoregelingen concludeert VAVDZ dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privégebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer.

Reacties

  1. guest zegt

    Niet erg “1-Europaas”; in Nederland was een auto van de zaak al extreem duur in vergelijking met de andere landen (vooral Duitsland). En nu wordt het nog weer een stuk duurder.
    Als het bij andere landen slechter is, dan zijn we ineens 1 Europa. Is het bij de buren beter, dan hoeven we ons ineens niet meer aan de regels van Europa te houden. Het zal wel wat genuanceerder liggen, maar het komt in ieder geval wel zo over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*