Werknemers hebben geen idee wat HR doet

Auteur:redactie | 12-06-2012 | Share/Bookmark Mail dit artikel
199982

De helft van de werknemers heeft geen idee wat HRM precies doet of kan geen inschatting maken van de geleverde prestaties van de HRM-ers of de HRM-afdeling. Moet u zich aangesproken voelen?

0 Flares 0 Flares ×

Een kwart van de ondervraagden geeft zelfs aan dat de organisatie zich eenvoudigweg niet bezighoudt met HRM. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo, in opdracht van HR-specialist Driessen onder personeel in de publieke sector. De inschatting is dat personeel in het bedrijfsleven een soortgelijke reactie zou geven.

‘Juist in een periode waarin de druk op personeel toeneemt door bezuinigingen en vergrijzing kan HRM veel betekenen voor een organisatie', zegt directeur Jeroen Driessen. ‘Aandacht voor mensen, motiveren en plannen maken die de organisatie voorbereiden op toekomstige veranderingen in de arbeidsmarkt; allemaal zaken die de prestaties van mensen of de organisatie als geheel zichtbaar kunnen verbeteren.'

Hij kan zich de uitkomsten wel goed voorstellen. ‘Het is niet vreemd dat operationele werkzaamheden strategische zaken verdringen, de 'waan van de dag' vraagt elke dag om aandacht, terwijl langetermijnplannen (bijna) altijd nog wel een dagje kunnen wachten. HRM-ers willen vaak van nature mensen helpen en daardoor gaan ad hoc zaken snel voor.' Driessen geeft drie tips: hoe kan een HR-afdeling zich beter op de kaart zetten.

  • Communiceer
    ‘Zowel reactief als proactief. Informeer de organisatie over belangrijke zaken op personeelsgebied. Denk daarbij niet alleen aan zaken op persoonsniveau, maar informeer de organisatie ook over grotere thema's zoals de ontwikkeling rondom de pensioenfondsen, aanpassingen in de cao of andere actuele thema's. Mensen vragen er niet altijd om, maar zijn vaak wel blij om goed geïnformeerd te worden.'
  • Adviseer
    ‘Wees altijd blij met vragen en pak die adviesrol. Werk niet alleen de oplossing uit die wellicht al meteen gevraagd wordt, maar kijk ook naar andere mogelijkheden. Kan het beter/sneller/goedkoper? Stel jezelf op als HRM-adviseur. Goed advies is altijd welkom.'
  • Organiseer
    ‘Zorg dat je als HRM-er of HRM-afdeling overal een vinger aan de pols hebt. Als je weet wat er speelt kan je verder vooruit kijken en beter adviezen geven. Kijk waar je aan kan haken bij de beslissers in de organisatie zoals bijvoorbeeld het MT. Om dit te realiseren zijn aantoonbare resultaten vaak van belang. Zorg dat de HRM-discipline op orde is binnen de organisatie en registreer en communiceer over de behaalde resultaten.'
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Trefwoord: