Zo… koestert u uw overschot aan sollicitanten

Wij danken u voor uw reactie, maar helaas is de keus op iemand anders gevallen... De arbeidsmarkt is volop in beweging. Elke vacature levert honderd belangstellenden op en daarnaast ontvangen bedrijven wekelijks vele open sollicitaties. Recruiters zijn overdonderd, niet blij en weten eigenlijk niet goed wat ze hiermee aan moeten. Het vele werk zorgt voor afstandelijke en procedurele reacties naar de belangstellenden en dat is een gemiste kans.

For the times they are changing….
Niets zo permanent als verandering: we weten allemaal dat tussen nu en drie jaar de arbeidsmarkt weer volledig op slot komt te zitten vanwege schaarste aan personeel. Er stromen minder mensen in verschillende sectoren in, afgeschrikt door verhalen over de crisis. Afstudeeropdrachten en stages zijn steeds minder gewild. Daarbij komt dat er een golf van al bijna gepensioneerden is; vaak de vakmensen waar we zo'n behoefte aan hebben worden in de komende jaren gepensioneerd. Misschien niet zo gericht op kwantiteit als vroeger, maar over een paar jaar hebben we gewoon weer keihard heel veel mensen nodig.

Juist nu kun je laten zien wat je als bedrijf waard bent. Zoveel belangstellenden nu, betekent een gratis markt voor later, mits men er op een juiste manier mee omgaat. En dat kan vrij eenvoudig; uit een overvloed aan simpele maatregelen noemen we er een paar.

Vandaag niet, maar over twee jaar wellicht….
CV's beoordelen vraagt om inlevend vermogen. Het is vooral tussen de regels door lezen. Teksten over taken, functies en werkzaamheden zijn meestal dezelfde. Alleen de context (type, omvang en soort bedrijf) verschillen, maar ook de verlangens en ambities van sollicitanten. Daar kan je veel mee doen. Geef iemand bijvoorbeeld tips waardoor zijn CV beter (en voor jou als organisatie interessanter) gaat worden voor de toekomst; de recruiter als loopbaanadviseur. Geef aan dat een afwijzing een tijdelijk oordeel is: wie weet is de situatie over twee jaar geheel anders. Geef de mogelijkheid om later nog eens te reageren. Dat alles is goed voor de sollicitanten, maar ook voor het bedrijf, want deze mensen zijn later eerder geneigd bij jou terug te komen.

Bind belangstellen voor de lange termijn.
Een boeiende website zorgt voor een goede toegang van bedrijven richting de arbeidsmarkt. Maar websites mogen niet vervelen. Verander ze minstens elk kwartaal, laat ze meegroeien met je organisatie. Dit zorgt absoluut voor frequenter bezoek.

Draag belangrijke interne veranderingen op het personele vlak uit, ook via de website. Concrete gegevens over interne doorstroming, ontwikkelingsmogelijkheden, variabele beloning, duurzaamheid en het nieuwe werken zijn daarvan voorbeelden. Vandaag een gewilde werkgever, wil helemaal niet zeggen dat dit morgen ook zo is. Over een paar jaar is het weer bikkelen op de arbeidsmarkt en moet je weer enorm je best doen om de goede mensen te binden, boeien en werven.

Inspireer belangstellenden door ze uit te dagen en te laten ervaren of het bedrijf bij hen past.
Het nationaal dictee, de landelijke IQ test en verschillende kennisquizzen op de televisie scoren hoog. Het deelnemen aan allerlei testen is hot en niet alleen om te zien waar men staat, maar juist om er van te leren. Deze intellectuele honger naar ontwikkeling en nieuwsgierigheid naar waar men staat, is heel goed te gebruiken op de eigen website. Er zijn zoveel leuke testjes voorhanden die de gebruiker aan het denken zetten en interactief zijn toe te passen. Creativiteit (het out of the box denken) kan geprikkeld worden, ruimtelijk inzicht en analytisch vermogen kunnen getest worden, maar ook thema's zoals integriteit en cultuur van de organisatie kunnen belangstellenden aan het denken zetten. Met deze testen laat je zien waar je als organisatie voor staat en wat je als organisatie belangrijk vindt.

Communiceer zoals jij als sollicitant behandeld zou willen worden.
Eigenlijk is dit de kern van het verhaal; alles dat je aandacht geeft dat groeit is een bekend spreekwoord. Een afstandelijke afwijzing werkt anders door dan een aandachtige. Wat is er op tegen om een sollicitant zich welkom te laten voelen en te informeren hoe tegen zijn CV wordt aangekeken, wat je met zijn sollicitatie gaat doen en binnen welke termijn je met een antwoord terugkomt. Binnen één week zou toch heel normaal moeten zijn. Hoeveel moeite is het om, met het oog op de toekomst, nu net even wat slimmer en aandachtiger te zijn dan anderen. Dus ga niet mee in de gemakzucht, nonchalance en arrogantie van een tijdelijk ruime arbeidsmarkt, maar investeer nu alvast in de arbeidsmarkt van morgen.

Gastauteur Walrick van Belkom is eigenaar van Dubbel W Consultancy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*